Powrót do bloga

Ponad 60% sprzedających mieszkania korzysta z usług agentów nieruchomości – raport SonarHome.pl

Kategoria:Biuro PrasoweAutor: Ostatnia aktualizacja:

61% osób, które w ciągu minionego roku sprzedały mieszkanie, skorzystało z usług agenta nieruchomości – wynika z badania SonarHome.pl – platformy, która umożliwia wycenę mieszkań i znalezienie agenta. Blisko połowa (45%) badanych zapłaciła za współpracę prowizję w wysokości 1-2% od kwoty sprzedaży, co przykładowo za przeciętne mieszkanie 60 m2 w Warszawie wyniosłoby ok. 9-18 tys. zł.

Chcesz poznać cenę swojego mieszkania?

Łącznie ponad 80% sprzedających lub planujących sprzedaż mieszkania ma doświadczenie z pracą z agentem nieruchomości albo bierze to pod uwagę. 43% korzysta z jego wsparcia od samego początku procesu sprzedaży, 18% zdecydowało się na to w trakcie, a dodatkowo 22% rozważa taki ruch. To wyraźny sygnał, że model zupełnie samodzielnej sprzedaży przestaje być oczywistym wyborem, a sprzedający otwierają się na profesjonalne wsparcie.

Jednym z najbardziej wymownych wskaźników dojrzewania rynku jest model współpracy, jaki podejmują sprzedający. Aż 63% osób podpisało umowę na wyłączność. Tego typu porozumienie oznacza, że jeden agent w pełni prowadzi proces sprzedaży i bierze za niego odpowiedzialność w przeciwieństwie do umowy otwartej, w której ofertą może zajmować się jednocześnie wielu agentów, co może powodować chaos komunikacyjny.

Zyskujące popularność zjawisko podpisywania umowy na wyłączność jest bardzo istotne w kontekście profesjonalizacji rynku oraz tego, że agenci mogą inwestować w promocjętakiej oferty i budować partnerską relację ze sprzedającym. Jeszcze pięć lat temu temat takiej umowy budził sporo kontrowersji. Obecnie wydaje się, że staje się to standardem.

⁠Anton Bubiel, ekspert rynku nieruchomości w SonarHome.pl

Taki trend pokazuje, że umowa na wyłączność przestaje być postrzegana jako ograniczenie, a coraz częściej jako narzędzie budowania odpowiedzialnej relacji. Wybrany przez sprzedającego agent bierze odpowiedzialność za całość procesu, a zleceniodawca zyskuje spójne działania marketingowe zamiast nieskoordynowanych i rozproszonych inicjatyw sprzedażowych.

Gdzie agent wnosi największą wartość?

W opinii sprzedających największą wartość współpracy z agentem stanowi jego wsparcie w zadaniach wymagających specjalistycznej wiedzy i doświadczenia, takich jak formalności, wycena nieruchomości czy opracowanie profesjonalnej oferty. Wśród osób, które współpracują z agentem, najlepiej oceniana jest możliwość otrzymania od niego wsparcia przy opracowaniu oferty, w tym tworzenia opisu, zdjęć, materiałów wideo, jak też aranżowania mieszkania do tego, aby atrakcyjniej wyglądało w procesie sprzedażowym (home staging). Trzy czwarte respondentów (75%) przyznało, że w tych zadaniach agent był pomocny (15%) bądź bardzo pomocny (60%). Niemal równie wysoko oceniana była wartość publikacji ogłoszenia w portalach ogłoszeniowych, mediach społecznościowych i dystrybucja do bazy kontaktów – 68% oceniło wkład agenta jako pomocny bądź bardzo pomocny. Na podobnym poziomie była oceniana pomoc dotycząca sporządzenia właściwej wyceny mieszkania i przygotowania odpowiedniej strategii sprzedaży.

Agent w oczach sprzedającego przede wszystkim wnosi wartość w przygotowaniu oferty, dystrybuuje ją oraz pomaga w formalnościach. Ponad 67% respondentów przyznało, że dzięki współpracy z agentem proces sprzedaży był mniej stresujący. ⁠ ⁠

⁠Anton Bubiel, ekspert rynku nieruchomości w SonarHome.pl

Rynek w fazie dojrzewania – bardziej partnerskie relacje i profesjonalizacja usług

Wyniki badania ukazują kilka równoległych procesów. Sprzedający coraz częściej korzystają lub przynajmniej rozważają skorzystanie z usług agentów. Umowa na wyłączność przestaje być tematem tabu, a staje się dominującym modelem współpracy, wybieranym przez niemal dwie trzecie klientów korzystających z pośrednictwa. W najbardziej złożonych etapach procesu sprzedaży (przygotowanie oferty, formalności, bezpieczeństwo transakcji) rola agenta jest najwyżej oceniana, a jego wkład realnie doceniany.

Dla sprzedających kluczowe korzyści ze współpracy z agentem nieruchomości to mniej stresujący i bezpieczniejszy proces przebiegu transakcji, a dopiero w drugiej kolejności potencjalnie wyższa cena uzyskana od nabywcy. Jednocześnie prowizja i zaufanie wciąż pozostają tematami, które wymagają mądrej, transparentnej komunikacji. Wszystko to składa się na obraz dojrzewającego rynku, w którym relacja między sprzedającym a agentem coraz częściej ma charakter partnerski, a nie wyłącznie transakcyjny.

O badaniu

Badanie zostało przeprowadzone metodą CAWI wśród 240 użytkowników SonarHome.pl, którzy podzielili się swoimi doświadczeniami dotyczącymi sprzedaży mieszkania i współpracy z agentami nieruchomości z ostatnich 12 miesięcy. Ankieta zrealizowana została w okresie od 26.10 do 4.11.2025 roku.

O firmie SonarHome

SonarHome to nowoczesna platforma, która zmienia sposób sprzedaży mieszkań w Polsce. Wykorzystuje zaawansowaną technologię i wiedzę agentów nieruchomości, aby dostarczać właścicielom aktualne informacje o wartości ich mieszkań. Jeśli klient jest zdecydowany na sprzedaż, SonarHome rekomenduje partnerskie agencje, aby zapewnić wsparcie doświadczonych specjalistów na każdym etapie transakcji. Dzięki SonarHome klienci podejmują świadome decyzje oparte na danych, a agenci zyskują dostęp do narzędzi, które zwiększają ich skuteczność. Firma wspiera sprzedających od analizy wartości mieszkania, po finalizację transakcji.

Anton Bubiel

Dyrektor Operacyjny w SonarHome, odpowiedzialny za zarządzanie całością usług skierowanych do sprzedających oraz kupujących mieszkania. Założyciel i pomysłodawca platformy analitycznej Rentier.io. Absolwent Uniwersytetu Jagiellońskiego, doktor nauk ekonomicznych w Szkole Głównej Handlowej, gdzie wykłada na studiach podyplomowych. Specjalizuje się w obszarze rynku nieruchomości, finansów i kryptowalut. Prywatnie inwestor i pasjonat nowych technologii.

Kontakt dla mediów

Artur Szeremeta
⁠Senior Public Relations Manager

SAROTA PR – agencja public relations
⁠Tel. +48 794 590 018
⁠E-mail: artur.szeremeta(at)sarota.pl