Naprawić cieknący kran w łazience, kupić kilka nowych mebli, a może pójść na całość i zrobić generalny remont? To częsty dylemat osób, które zdecydowały się sprzedać swoje mieszkanie. Wykonując kilka prostych czynności możemy oszczędzić swój czas oraz pieniądze, aby utrzymać wartość nieruchomości na satysfakcjonującym poziomie i zaoszczędzić czas potrzebny do sfinalizowania transakcji.

Odśwież, ale nie remontuj

Podstawowym błędem popełnianym na etapie przygotowań do sprzedaży jest zbyt duża inwestycja w remont i wystrój. Praktycznie każdy kupujący po transakcji przeprowadzi w mieszkaniu szereg zmian “pod siebie”, dlatego z poważniejszych prac remontowych powinniśmy zrezygnować najpóźniej na pół roku przed planowaną sprzedażą.

Najprostszym rozwiązaniem jest odświeżenie wnętrza przez odmalowanie ścian, dokładne oczyszczenie parkietu, glazury i usunięcie podstawowych, widocznych defektów, np. cieknący kran lub pęknięta listwa przypodłogowa. Potencjalny kupujący może nie przyznać się do rodzaju zmian jakie będzie chciał wprowadzić w pomieszczeniach, a widoczne gołym okiem wady dadzą mu dodatkowe argumenty przy negocjowaniu ceny.

“Czuj się jak u siebie” - neutralna schludność i zbędne detale

Specjaliści w dziedzinie sprzedaży nieruchomości przyznają, że najszybciej sprzedają się mieszkania urządzone neutralnie. W pustym mieszkaniu większość kupujących napotka problem z wyobrażeniem sobie jak można optymalnie zaadaptować lokal - z drugiej strony mieszkanie przepełnione meblami i rzeczami osobistymi sprawi wrażenie przestrzeni ciasnej oraz mało przyjaznej. Należy dołożyć starań, aby każde pomieszczenie wyglądało schludnie, ale nie budziło osobistych skojarzeń.

Na początku usuwamy z zasięgu wzroku jak najwięcej przedmiotów osobistych: zdjęcia rodzinne, dokumenty oraz osobiste pamiątki należy ukryć i zastąpić, np. świeżymi kwiatami. Jeśli w korytarzu łączącym pomieszczenia trzymamy przedmioty ograniczające przestrzeń, np. rower, należy odpowiednio wcześniej znaleźć dla nich inne miejsce ( komórka lokatorska lub przestrzeń wspólna ). Oprócz standardowych prac porządkowych należy pamiętać o dokładnym oczyszczeniu elementów zbierających kurz oraz umyciu szyb okiennych.

Bardzo istotny jest zapach - mieszkanie powinno pachnieć czystością, jednak starajmy się w miarę możliwości unikać detergentów perfumowanych oraz odświeżaczy powietrza o intensywnym zapachu. W dniu umówionych spotkań warto zjeść coś “na mieście”, aby zapach przygotowywanych posiłków nie zdominował pomieszczeń.

Jeżeli lista prac do wykonania przekracza ilość naszego wolnego czasu warto pomyśleć o wynajęciu profesjonalnej ekipy sprzątającej lub kogoś z polecenia. W tym celu warto wykorzystać media społecznościowe, bo może okazać się, że nasi znajomi korzystają już z usług sprawdzonej osoby, która pomaga im w domowych obowiązkach.

Diabeł tkwi w szczegółach - profesjonalne zdjęcia i dobry opis

Oczywiście, wszystkie wymienione wcześniej przygotowania okażą się niepotrzebne jeśli nie zbierzemy odpowiedniej liczby osób potencjalnie zainteresowanych zakupem naszego gniazdka. Jeżeli decydujemy się na publikację ogłoszeń na własną rękę warto rozwinąć nieco zdolności artystyczne i dowiedzieć się więcej na temat odpowiedniego wykonywania fotografii wnętrz. Jeśli nie posiadamy odpowiedniego sprzętu i umiejętności z pomocą mogą przyjść po raz kolejny media społecznościowe. Z dużym prawdopodobieństwem ktoś znajomy zajmuje się pół-profesjonalnie fotografią lub zna osoby zajmujące się tym zawodowo.

Kluczowy jest również opis nieruchomości - warto poświęcić jeden wieczór na opisanie mocnych stron oferty ( np. dogodna lokalizacja, dostęp do parków i komunikacji miejskiej, nasłonecznienie, dobry układ funkcjonalny, itd. ). Dobrze opisana oferta oprawiona odpowiednio wykonanymi zdjęcia wyróżni się na tle innych, nawet tych przygotowanych według schematu przez agencje nieruchomości.

Coraz większą popularnością cieszy się również usługa home stagingu, czyli profesjonalnej konsultacji pomagającej w ocenie mocnych i słabych stron naszej nieruchomości przed sprzedażą. Często w ramach tej usługi możemy otrzymać całościowy pakiet informacji potrzebnych do wykonania niezbędnych prac i publikacji oferty ( sugestie zmian w wystroju wnętrza lub drobnych prac remontowych, profesjonalne zdjęcia, opis nieruchomości skupiający się na jej najważniejszych atutach, dane kontaktowe do wykonawców ).

Przed prezentacją najlepszym wyjściem jest umówienie osób zainteresowanych na ten sam dzień w różnych godzinach, a dzień wcześniej wykonanie wszystkich niezbędnych prac porządkowych.

Druki, umowy, formalności

Odświeżyliśmy wnętrze, przygotowaliśmy profesjonalny opis i fotografie, dokonaliśmy szacunkowej wyceny naszej nieruchomości - nadchodzi, więc czas na publikację oferty na portalach internetowych pośredniczących w sprzedaży. Gdy znajdziemy osobę zainteresowaną kupnem istotne jest, aby maksymalnie zmniejszyć ilość formalności potrzebnych do sprzedaży. Warto zadbać dużo wcześniej o zebranie podstawowych dokumentów:

  • potwierdzenia wpłat oraz zaświadczenia ze wspólnoty ( lub spółdzielni )
  • informacja o osobach zameldowanych
  • kopia aktu notarialnego poświadczającego prawo własności
  • świadectwo energetyczne

Tych kilka dokumentów zwykle wystarcza na wstępnym etapie negocjacji. Jeśli osoba zainteresowana podejmie decyzję o zakupie warto spisać umowę przedwstępną, jako zabezpieczenie przed ewentualnym wycofaniem się kupującego.

Na dalszym etapie o niezbędnych formalnościach w zakresie dokumentacji oraz obowiązku podatkowym informuje bezpośrednio notariusz, warto jednak zapoznać się z bieżącym stanem prawnym oraz uzgodnić wcześniej z kupującym podział kosztów, np. kto i w jakim zakresie pokryje opłatę notarialną.

W dniu przekazania lokalu należy koniecznie pamiętać o spisaniu protokołu zdawczo-odbiorczego, aby potwierdzić zapoznanie się kupującego ze stanem technicznym pomieszczeń i dzięki temu zabezpieczyć się przed jego ewentualnymi roszczeniami w przyszłości.

Podsumowanie

Przygotowanie mieszkania do sprzedaży nie musi być wcale tak skomplikowane i czasochłonne jak mogłoby się na początku wydawać. Odpowiednie odświeżenie lokalu oraz przygotowanie oferty można z łatwością zorganizować samodzielnie lub skorzystać z pomocy fachowców. Wielu sprzedających obawia się zagubienia w gąszczu potrzebnych dokumentów i aktów prawnych. W tej kwestii najlepiej polegać na notariuszu, który odpowiednio poprowadzi nas przez cały proces i przygotuje potrzebną listę dokumentacji.

Myślisz o sprzedaży mieszkania?

Skorzystaj z naszej darmowej wyceniarki i dowiedz się, ile może być warte.

Wyceń nieruchomość

Średnia ocena: 5.0. Głosy: 1