Powrót do bloga

Sprzedaż mieszkania w kamienicy - co warto wiedzieć?

Kategoria:Sprzedaż mieszkaniaAutor: Ostatnia aktualizacja:

Jakie wady i zalety ma mieszkanie w kamienicy i jak je sprzedać? Kto jest potencjalnym zainteresowanym i od czego zależy cena rynkowa?

Chcesz poznać cenę swojego mieszkania?

Co znajdziesz w artykule?

  1. Jakie wady i zalety charakteryzują mieszkania w kamienicy?
  2. W jaki sposób podjąć próbę sprzedaży mieszkania w kamienicy i jak trudne jest to przedsięwzięcie?
  3. Kto najchętniej kupuje mieszkania w kamienicach i dlaczego?
  4. Od czego zależy cena i dlaczego mieszkania w kamienicy są tanie?

Zobacz podobne artykuły

Sprzedaż mieszkania w kamienicy poradnik

Sprzedaż mieszkania w kamienicy

Mieszkanie w kamienicy zazwyczaj daje możliwość unikalnej aranżacji stwarzającej jedyny w swoim rodzaju klimat. Posiadanie takiej nieruchomości, szczególnie w stanie do remontu, często stanowi jednak powód do zmartwień, zwłaszcza jeśli właściciel nie dysponuje środkami na odnowienie wnętrza i nie zamierza w niej zamieszkać. Wówczas jedynym korzystnym wyjściem pozostaje wystawienie mieszkania na sprzedaż. W kamienicach usytuowana jest całkiem spora część nieruchomości, które można kupić za niewielkie pieniądze, co widać po wielu ogłoszeniach w internecie. Czy cieszą się one zainteresowaniem wśród potencjalnych klientów? Jakie są wady i zalety mieszkania w kamienicy i jak oszacować jego wartość? Dobrze jest poznać te i inne aspekty dotyczące transakcji jeszcze przed podjęciem ostatecznej decyzji.

Wady mieszkania w kamienicy – z czym trzeba się liczyć przy sprzedaży?

Jakie kwestie mogą przesądzić o szybkiej sprzedaży mieszkania w kamienicy? Świadomość zarówno atutów, jak i niedoskonałości posiadanej nieruchomości jest niezwykle istotna wobec planów jej zbycia - łatwiej znaleźć potencjalnego klienta, którego może zainteresować dana oferta. Na jakie wady mieszkania na sprzedaż w kamienicy najczęściej wskazują klienci? 

W pierwszej kolejności - stan techniczny całego budynku. Z uwagi na fakt, że większość tego typu konstrukcji budowlanych nie należy do najmłodszych, każdy zainteresowany obawia się ewentualnych wad architektonicznych. Dlatego też przed sfinalizowaniem transakcji sprzedający często jest proszony o zgodę na wydanie przez administratora budynku pisemnej informacji o zasobności funduszu remontowego i dacie ostatnio przeprowadzonego remontu. Jeżeli stan techniczny budynku jest dobry, kupujący chętnie sprawdzają także kwestie związane ze wspólnotą mieszkaniową, która zarządza daną kamienicą. 

Dlaczego to ważne dla nabywcy? Ponieważ lepiej jest, gdy mieszkanie na sprzedaż w kamienicy podlega pod tak zwaną dużą wspólnotę. W takim wypadku składa się ona z więcej niż siedmiu członków, najczęściej właścicieli wszystkich lokali usytuowanych w budynku. Jako że wiążące decyzje zapadają w wyniku głosowania większością głosów, łatwiej zainicjować działania remontowe. Jeżeli natomiast członków wspólnoty jest mniej niż siedmiu, każda decyzja musi zapaść jednogłośnie. To zasadnicza wada mieszkania w kamienicy, bo często sąsiadów trzeba przekonywać o konieczności przeprowadzenia jakichkolwiek prac konserwatorskich czy też remontowych.

Stan prawny mieszkania na sprzedaż w kamienicy stanowi kolejny aspekt zainteresowania nabywców. W celu ustalenia ewentualnych kwestii spornych sprawdzane są zapisy w księdze wieczystej, a zwłaszcza to, czy nadzór konserwatorski sprawuje pieczę nad danym budynkiem. Wiadomo, że w przypadku zabytków trudno jest szybko przeprowadzić remont mieszkania w kamienicy. Utrudnienia, jakie w tej sytuacji się napotyka, często prowadzą do istotnych opóźnień zaplanowanych prac. Część klientów woli unikać tego typu niespodzianek.

Dodatkowo, równie istotne są koszty eksploatacji mieszkania w kamienicy. Dlatego też nabywca z pewnością zapyta o wysokość opłat za ogrzewanie, należności na fundusz remontowy, jak i ewentualne plany wspólnoty w stosunku do danej kamienicy.

Zalety mieszkania w kamienicy – praktyczne rady dla sprzedających

Niewątpliwie potencjalni nabywcy upatrują mnóstwo zalet w mieszkaniach na sprzedaż w kamienicy. Kto i dlaczego najchętniej inwestuje w nieruchomości w kamienicach? Przede wszystkim inwestorzy poszukujący na rynku atrakcyjnych stóp zwrotu. Jeśli kamienica położona jest w świetnej lokalizacji i posiada swój własny niepowtarzalny klimat, to pozyskanie najemcy nie będzie trudnym zadaniem dla nabywcy mieszkania. Co więcej, w roku 2014 ruszyła inicjatywa Drugie Życie Budynków z perspektywą finansową na lata 2014-2020, czego efektem jest przeznaczenie na ten cel aż 25 mld zł. Rewitalizacja obejmie znaczną liczbę kamienic, dlatego potencjał przeprowadzenia sprzedaży mieszkania w kamienicy jest niemały.

Wartość rynkowa nieruchomości, czyli dlaczego mieszkania w kamienicy są tanie?

Dlaczego mieszkania w kamienicy są tanie i skąd bierze się ich cena rynkowa? Aktualnie przeważająca większość takich nieruchomości znajduje się w budynkach, które wymagają gruntownych remontów czy też rewitalizacji, jeżeli mowa o zabytkach. Stąd ich stan techniczny nie pozwala na windowanie cen, mimo że potencjał jest ogromny. Tak jest zwłaszcza, gdy samo mieszkanie także wymaga nakładów finansowych. Spore zainteresowanie inwestorów tego typu nieruchomościami bierze się z chęci przyszłych zysków. W przypadku objęcia programem Drugie Życie Budynków zyski, o których mowa, są niemal pewne. 

Co więcej, remont mieszkania w kamienicy znacznie podnosi jego wartość. Można zatem śmiało stwierdzić, że cena w głównej mierze zależy od stanu całego budynku. Odpowiadając na pytanie, dlaczego mieszkania w kamienicy są tanie – należy podkreślić, że dla potencjalnego nabywcy liczy się całokształt, czyli kwestie od stanu technicznego poprzez stan prawny i liczbę miejsc parkingowych, aż do lokalizacji i przyszłych planów. Jeżeli wszystkie te informacje są przekazane w sposób jasny i przejrzysty, a warunki odpowiadają zainteresowanemu, sprzedaż mieszkania w kamienicy może okazać się łatwa i szybka. Zwłaszcza, że to zwykle potencjalnie dobra inwestycja.

Polecamy również: Mieszkania na sprzedaż Warszawa

 

Social Media Manager
O mnie

Ukończyłam dziennikarstwo i medioznawstwo na Uniwersytecie Warszawskim (specjalizacja: analityka mediów). Przez ostatnie pięć lat zdobywałam doświadczenie w redakcjach oraz agencjach marketingowych i PR-owych (obsługując głównie firmy z branży nieruchomości). W SonarHome odpowiadam za media społecznościowe, copywriting i tworzenie materiałów wideo. Moimi atutami są kreatywność i ambicja.

Czytaj również