Poniżej przedstawiamy kluczowe informacje dotyczące formalności, z którymi musisz się zmierzyć w procesie sprzedaży mieszkania. Zapraszamy do lektury.

Sprzedaż mieszkania - formalności 2018

Sprzedajesz mieszkanie. Chcesz załatwić swoje sprawy szybko i mieć pewność, że wszystkie dokumenty zostały złożone jak należy. Sprawdź, jakich formalności musisz dopełnić przy sprzedaży mieszkania w 2018 roku.

Stan prawny nieruchomości

Pierwszą rzeczą, o jaką musimy się zatroszczyć, jest ustalenie stanu prawnego sprzedawanego mieszkania. Nie tylko upewnimy się, że mamy wyłączne prawo do sprzedaży nieruchomości, ale też uzyskamy dokument, który będzie nam potrzebny przy spisywaniu umowy sprzedaży u notariusza. Jeżeli stan prawny mieszkania jest niejasny, warto zwrócić się do prawnika lub doświadczonego pośrednika nieruchomości. Część biur nieruchomości, w tym Sonar, oferuje konsultację za darmo.

Wycena

Kiedy mamy już pewność, że spokojnie możemy wystawić swoje mieszkanie na sprzedaż, czas poruszyć kwestię, która budzi najwięcej emocji. Za ile sprzedać mieszkanie? Zagadnienie jest złożone, gdyż prawidłowa wycena musi uwzględnić wiele czynników takich jak metraż, lokalizacja, standard mieszkania i budynku, czynsz, rozkład pomieszczeń i tym podobne. Zbyt wysoka cena ofertowa zniechęci potencjalnych nabywców. Z drugiej strony zaniżenie wartości lokalu spowoduje, że klienci zaczną się zastanawiać, czy w mieszkaniu nie ma jakiś ukrytych wad. Żeby prawidłowo oszacować wartość naszej nieruchomości, musimy podejść do sprawy dokładnie i obiektywnie. W ocenie możemy się wspomagać wyceniarkami online, takimi jak tu lub zwrócić się o pomoc do specjalisty.

Dowiedz się więcej o sposobach wyceny

Umowa przedwstępna

Załóżmy, że znaleźliśmy już kupującego, chętnego na nasze mieszkanie. Co w sytuacji, gdy z jakiś przyczyn nie możemy od razu podpisać umowy sprzedaży (na przykład dlatego, że kupujący bierze kredyt)? Warto podpisać umowę przedwstępną. Taki dokument potwierdza, że w określonym terminie zostanie spisana właściwa umowa i precyzyjnie określa, co będzie jej przedmiotem. Dzięki temu mamy gwarancję, że kupujący nie zmieni zdania i nie zostaniemy z niczym. Jeżeli nie mamy pewności, jak powinniśmy sformułować umowę przedwstępną, możemy zwrócić się do pośrednika nieruchomości.

Dokumenty

Teraz najtrudniejsze - biurokracja. Finalizując sprzedaż mieszkania, będziemy musieli podpisać z kupującym akt notarialny, jakim jest umowa sprzedaży. Przy tworzeniu dokumentu, notariusz może zażądać od nas szeregu różnych dokumentów, dlatego warto je zawczasu przygotować. Jakie dokumenty będziemy musieli przedstawić? Wszystko zależy od tego, jakie prawa mamy do mieszkania - czy jest to prawo własnościowe czy spółdzielcze prawo własnościowe.

W przypadku, kiedy mieszkanie jest własnościowe potrzebne będą:

  1. Odpis z księgi wieczystej W odpisie znajdą się informacje o stanie prawnym nieruchomości. Wniosek o odpis możemy złożyć poprzez system Elektronicznych Ksiąg Wieczystych lub bezpośrednio w Sądzie Rejonowym. Ale uwaga - musimy do tego znać numer księgi, o którą chcemy wnioskować. Jeżeli go nie znamy, możemy zgłosić się do Wydziału Geodezji i Kartografii Starostwa Powiatowego i poprosić o jego odszukanie. Jeśli w księdze wieczystej znajduje się zapis o hipotece, będziemy musieli przedstawić notariuszowi również zaświadczeni do spłaty kredytu z banku.

  2. Tytuł prawny nabycia nieruchomości W zależności od tego, w jaki sposób nabyliśmy mieszkanie będzie to:

  3. akt notarialny ustanowienia odrębnej własności lokalu,

  4. akt notarialny umowa sprzedaży,

  5. akt notarialny umowa darowizny,

  6. poświadczenie dziedziczenia lub prawomocne postanowienie sądu o nabyciu spadku.

  7. Zaświadczenie o uregulowaniu podatku od spadków i darowizn Takie zaświadczenie musimy pobrać z urzędu skarbowego, jeśli mieszkanie dostaliśmy w spadku lub darowiźnie po 2007 roku. Jeżeli nie musieliśmy płacić takiego podatku, przedstawiamy zaświadczenie, że podatek nie był należny.

  8. Zaświadczenie o braku zaległości wobec wspólnoty mieszkaniowej O takie zaświadczenie możemy zawnioskować w urzędzie miasta/gminy. Ewentualnie, możemy przedstawić oświadczenie, że mieszkanie zostanie zwolnione i wszyscy lokatorzy się wymeldują przed pewnym, ustalonym terminem.

  9. Zaświadczenie o wymeldowaniu mieszkańców

  10. Zaświadczenie o położeniu w strefie rewitalizacji Takie zaświadczenie możemy dostać w wydziale rewitalizacji miasta/gminy, jeżeli w rejonie została podjęta decyzja o utworzeniu Specjalnej Strefy Rewitalizacji. W takiej strefie miasto/gmina ma prawo pierwokupu lokalu. Notariusz upewni się, czy urząd ze swojego prawa skorzysta.

W przypadku, gdy mamy spółdzielcze prawo własnościowe do lokalu:

  1. Odpis z księgi wieczystej Oczywiście ma to miejsce tylko w przypadku, gdy dla lokalu księga jest założona.

  2. Zaświadczenie o przysługiwaniu spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu Takie zaświadczenie jest wymagane zwłaszcza, jeżeli lokal nie ma księgi wieczystej. Zaświadczenie uzyskamy od spółdzielni mieszkaniowej.

  3. Zaświadczenie o braku zaległości wobec spółdzielni mieszkaniowej

  4. Zaświadczenie o uregulowaniu podatku od spadków i darowizn

  5. Zaświadczenie o wymeldowaniu mieszkańców

  6. Zaświadczenie o położeniu w strefie rewitalizacji

Jak widać, dokumentów do uzyskania jest całkiem sporo. Jeżeli nie chcemy tracić czasu w kolejkach, ponownie możemy skorzystać z usług agenta nieruchomości. Po podpisaniu odpowiedniego upoważnienia, pośrednik załatwi całą papierologię za nas.

Finał - umowa sprzedaży, przekazanie mieszkania i podatek

Po zgromadzeniu wszystkich wymaganych dokumentów, możemy w końcu udać się do notariusza i podpisać umowę sprzedaży. Poza wspomnianymi wcześniej dokumentami, będziemy musieli przedstawić notariuszowi dokument, potwierdzający naszą tożsamość. Po spisaniu umowy następuje moment przekazania mieszkania. Podpisanie przez obie strony uzgodnionego wcześniej protokołu zdawczo-odbiorczego pozwala uniknąć przyszłych niesnasek. Obie strony potwierdzają, jaki jest stan techniczny nieruchomości.

Ostatnią formalnością, której musimy dopełnić jest odprowadzenie podatku do sprzedaży mieszkania. Podatek musimy odprowadzić, jeżeli sprzedajemy mieszkanie w ciągu pięciu lat od momentu jego nabycia. Podatek rozlicza się za pomocą formularza PIT-39 w terminie złożenia zeznania podatkowego za roku, w którym nastąpiła sprzedaż.

Myślisz o sprzedaży mieszkania?

Skorzystaj z naszej darmowej wyceniarki i dowiedz się, ile może być warte.

Wyceń nieruchomość

Średnia ocena: 5.0. Głosy: 2

Zobacz też