Powrót do bloga

Jak promować mieszkanie w internecie?

Kategoria:Sprzedaż mieszkaniaAutor: Ostatnia aktualizacja:

Potencjalnych klientów można znaleźć jedynie poprzez skuteczne promowanie ogłoszenia o sprzedaży nieruchomości. Jak dotrzeć do dużej grupy odbiorców, jakich działań promocyjnych użyć oraz co możemy zrobić, żeby ogłoszenie zachęciło do przyjścia na prezentację nieruchomości? Jak promować mieszkanie, by szybko je sprzedać?

Chcesz poznać cenę swojego mieszkania?

Co znajdziesz w artykule?

  1. Gdzie umieścić ogłoszenie, żeby trafiło do jak największej grupy odbiorców?
  2. Co zrobić, by wzbudziło ich zainteresowanie?
  3. Jak promować mieszkanie i co można zrobić, żeby zwiększyć liczbę osób zainteresowanych ofertą? 
  4. Z jakich pakietów promocji na portalach ogłoszeniowych warto korzystać?
  5. Co możemy w sytuacji, gdy nikt nie skontaktował się w sprawie ogłoszenia?

Zobacz podobne artykuły

Gdzie umieścić ogłoszenie i jak znaleźć potencjalnych klientów?

Jak promować mieszkanie. Nie wystarczy świetnie skonstruowana oferta - konieczne jest jeszcze trafienie do grupy odbiorców, którzy mogą być zainteresowani kupnem nieruchomości. Można to zrobić na kilka sposobów, m.in. korzystając z ogólnodostępnych narzędzi, które w dodatku są proste w użyciu. 

Portale ogłoszeniowe

Większość osób szuka ofert sprzedaży nieruchomości na portalach nieruchomości - dlatego tak istotne jest, by dodać tam swoje ogłoszenie. W pierwszej kolejności warto wybrać serwisy, które są najliczniej odwiedzane. Do największych serwisów nieruchomości w Polsce należą Otodom.pl i Olx.pl (dawna Tablica.pl). Oba serwisy przyciągają miesięcznie nawet 4 mln użytkowników. 

Nieco mniej odwiedzających mają dwie strony z grupy morizon.gratka (razem prawie 3 mln odwiedzających miesięcznie) oraz portal nieruchomosci-online (1,5 mln miesięcznie). Dzięki umieszczeniu ogłoszenia na tych stronach możemy skorzystać z zasięgu wymienionych serwisów i znaleźć osoby, które będą potencjalnie zainteresowane kupnem nieruchomości. 

Należy jednak pamiętać, że to nie jedyne serwisy, na których możemy zamieścić ogłoszenia o sprzedaży nieruchomości. Paradoksalnie może się wręcz okazać, że poświęcenie nieco większej ilości czasu i umieszczenia oferty również na mniejszych portalach będzie strzałem w dziesiątkę. Ważne jest zrobienie wszystkiego, by ogłoszenie trafiło do jak największej grupy odbiorców. 

Zalety promocji mieszkania przez portale ogłoszeniowe

Wady promocji mieszkania przez portale ogłoszeniowe

    Możliwość dotarcia do bardzo dużej grupy odbiorców Możliwość stworzenia ogłoszenia o dowolnej długości
    Bez płatnej promocji ogłoszenie może mieć mały zasięg

Social media

Kolejnym miejscem, w którym osoby zainteresowane kupnem mieszkania szukają przydatnych dla nich informacji oraz ofert sprzedaży nieruchomości, są social media. To właśnie z mediów społecznościowych korzystają codziennie miliony osób - wśród nich także te, które poszukują nieruchomości do kupienia. 

Facebook

Największym serwisem społecznościowym, z którego codziennie korzysta nawet 16 mln Polaków, jest Facebook. Należy pamiętać, że to właśnie na Facebooku funkcjonują liczne grupy zrzeszające osoby, które poszukują informacji o nieruchomościach na sprzedaż. Są to zarówno grupy ogólnopolskie jak i lokalne - dlatego ogłoszenie warto zamieścić (jeśli jest to zgodne z regulaminem grupy) w co najmniej kilku miejscach tego typu.

Warto też mieć na uwadze fakt, że oprócz grup świetnym miejscem na umieszczenie ogłoszenia o sprzedaży mieszkania jest Marketplace. To właśnie dzięki temu narzędziu oferta pokazuje się użytkownikom Facebooka poszukującym mieszkania na sprzedaż. Dodatkowo sposób wyświetlania ogłoszenia na Marketplace ułatwia również zainteresowanym osobom kontakt z nadawcą ogłoszenia. Warto wiedzieć, że wiele osób chcących kupić własną nieruchomość szuka informacji właśnie tam. Dobrze zatem wykorzystać tę wiedzę, by dotrzeć do jak największego grona odbiorców. 

Instagram i inne media społecznościowe

Niektórzy właściciele nieruchomości na sprzedaż nie ograniczają się jednak tylko do Facebooka. Zdarza się na przykład, że niektórzy z nich decydują się na promocję swojego ogłoszenia również na… Instagramie. Dotyczy to zwłaszcza osób z dużymi zasięgami. Należy pamiętać jednak, że na Instagramie (czy w innych mediach społecznościowych niż Facebook) nie zamieszcza się bezpośrednio swojego ogłoszenia - można natomiast poinformować o mieszkaniu na sprzedaż i odesłać do linku prowadzącego na Facebooka lub do portalu z ogłoszeniami. 

Zalety promocji mieszkania przez social media

Wady promocji mieszkania przez social media

    Możliwość dotarcia do bardzo dużej grupy odbiorcówWygodna forma komunikacji ze sprzedającym (np. poprzez wiadomość prywatną)
    Wymaga dużych nakładów czasu (wyszukiwanie grup, w których można umieścić ogłoszenie

Banery i promocja mieszkania na słupach ogłoszeniowych

Ogłoszenie o sprzedaży nieruchomości można zamieścić nie tylko w internecie, ale również - w najbliższej okolicy sprzedawanego lokalu. 

Ciekawym rozwiązaniem może być na przykład baner, który zobaczy mnóstwo osób potencjalnie zainteresowanych kupnem nieruchomości. Baner najczęściej wiesza się na balkonie. Należy jednak pamiętać, że zaprojektowanie i wydruk takiego ogłoszenia (najczęściej z podanym numerem telefonu) to dodatkowe koszty. 

Ogłoszenie o sprzedaży mieszkania można również zamieścić na słupach ogłoszeniowych - w formie wydrukowanego plakatu. Warto postawić wtedy na wyraziste kolory - tak, by przyciągnąć uwagę przechodniów. 

Zalety promocji mieszkania przez banery i faktyczne ogłoszenia

Wady promocji mieszkania przez banery i fizyczne ogłoszenia

    Możliwość dotarcia do osób mieszkających najszybciej okolicy i poszukujących mieszkania na sprzedażWidoczny numer telefonu
    Dodatkowe koszty

Co musi zawierać ogłoszenie?

Samo umieszczenie ogłoszenia - w serwisach czy na portalach odwiedzanych przez tysiące lub nawet miliony użytkowników - będzie jednak niewystarczające, by sprzedać nieruchomość, jeśli samo ogłoszenie nie zostało odpowiednio przygotowane. Brak ważnych informacji może spowodować, że potencjalny nabywca bardzo szybko straci zainteresowanie nieruchomością. Jednocześnie ogłoszenie powinno być tak skonstruowane, by osoby, które z różnych powodów i tak nie będą chciały kupić mieszkania z oferty (np. ze względu na lokalizację, metraż, cenę lub jakikolwiek inny miarodajny czynnik) nie zainteresowały się nim. Dzięki temu sprzedający nie traci czasu na odbieranie telefonów czy prezentowanie mieszkania osobom, które i tak go nie kupią. Jakie informacje powinny zatem znaleźć się w ogłoszeniu i co zrobić, by zainteresować nim osoby, które mogą być potencjalnymi nabywcami?  

Krok pierwszy: sesja zdjęciowa

Nie ma żadnych wątpliwości, że osoby szukające mieszkania na sprzedaż w pierwszej kolejności zwracają uwagę na zdjęcia nieruchomości - dlatego też aby skutecznie promować sprzedawane mieszkanie, należy w pierwszej kolejności zorganizować profesjonalną sesję zdjęciową. Doświadczony fotograf potrafi ukazać na zdjęciach potencjał nieruchomości i zaprezentować jej największe zalety. 

Należy pamiętać, że organizacja takiej sesji ma jednak sens wyłącznie wtedy, gdy mieszkanie jest odpowiednio przygotowane. W innym wypadku efekt może być odwrotny do zamierzonego - i nawet najlepiej wykonane zdjęcia nie przyciągną uwagi potencjalnego kupca. Co należy rozumieć przez przygotowanie mieszkania do sesji zdjęciowej? Po pierwsze (i najważniejsze) - jego posprzątanie. Bałagan (niezależnie, czy zdjęcia wykona fotograf, czy też może sam sprzedający, np. za pomocą telefonu) zniechęca i odstrasza dużą część osób, które mogły być potencjalnie zainteresowane zakupem nieruchomości. Po drugie - warto rozważyć odświeżenie mieszkania - i to nie tylko ze względu na sesję zdjęciową. Lekki remont może znacząco podnieść wartość nieruchomości, a jednocześnie - przyciągnąć więcej zainteresowanych osób. 

Samodzielna sesja zdjęciowa 

Osoby, które nie zdecydują się na skorzystanie z usług profesjonalnego fotografa (np. ze względów finansowych), powinny przy robieniu zdjęć pamiętać o:

    Sfotografowaniu wszystkich pomieszczeń w mieszkaniu (brak zdjęć np. z kuchni czy łazienki może doprowadzić osobę przeglądającą ogłoszenie do wniosku, że te pomieszczenia są w znacznie gorszym stanie, a właściciel nieruchomości nie pokazał ich celowo.Ukazaniu wszystkich atutów mieszkania (np. balkonu, dużych okien, wyposażenia - zwłaszcza zabudowy kuchennej czy armatury łazienkowej)Wykonywaniu zdjęć w świetle dziennym, koniecznie w słoneczny dzień - nieruchomość wyda się wtedy bardziej przestronna. Jednocześnie ukazanie stanu mieszkania w trakcie dnia jest najbardziej uczciwym rozwiązaniem także względem odbiorcy - zwłaszcza, że dobrze zaaranżowane oświetlenie jest w stanie kompletnie zmienić postrzeganie poszczególnych pomieszczeń

Krok drugi: wyczerpujący opis mieszkania

Nawet najlepsze zdjęcia nie przyciągną użytkowników serwisów społecznościowych czy portali ogłoszeniowych na dłużej, jeśli oferta będzie jednocześnie pozbawiona treści. Dobrze, jeśli jest ona podzielona na trzy części - czyli wstęp, właściwy opis mieszkania oraz dodatkowe informacje. 

Wstęp

Osoby, które chcą skutecznie promować mieszkanie, zadziwiająco często zapominają o stworzeniu krótkiego wstępu, który zachęciłby odbiorców do zapoznania się z całym ogłoszeniem. Jednocześnie wstęp powinien być krótki i zwięzły. Warto zawrzeć w nim informacje o kluczowych atutach mieszkania. Można również podać, w jakiej dzielnicy zlokalizowana jest nieruchomość, na którym piętrze się znajduje i ile ma pokoi. 

Wstępie warto również zamieścić informację o cenie - dobrze m.in. zaznaczyć, że jest do negocjacji. To czynnik, który zachęca wiele osób do głębszego zainteresowania się ofertą. Należy jednocześnie pamiętać, by przy ustalaniu ceny zostawić margines właśnie na negocjacje. Aby to było możliwe, cena ofertowa mieszkania powinna być odpowiednio wyższa od ceny transakcyjnej, czyli tej, za którą nieruchomość ma być sprzedana. 

Właściwy opis mieszkania

W samym opisie należy podać już szczegółowe informacje na temat nieruchomości. Część z nich - takie jak powierzchnia mieszkania czy to, z jakich konkretnie pomieszczeń składa się nieruchomość - warto wymienić od myślników. Ogłoszenie staje się wtedy bardziej przejrzyste.

Oprócz tego należy podać też, czy mieszkanie posiada balkon i komórkę lokatorską oraz czy do nieruchomości przynależy miejsce postojowe lub garaż. Potencjalnych nabywców interesować będą również informacje dotyczące stanu prawnego oraz stanu technicznego mieszkania. Warto też podać, czy meble (jeśli są widoczne na zdjęciach) będą sprzedawane razem z mieszkaniem, czy też pozostawiona zostanie jedynie zabudowa kuchenna i armatura w łazience. 

Dodatkowe informacje i możliwości prezentacji nieruchomości

Niektórzy właściciele mieszkań na sprzedaż decydują się również na dodanie kilku dodatkowych informacji, np. dotyczących najbliższej okolicy. Bliskość sklepów, przedszkola, szkół, zakładów pracy czy lokali gastronomicznych można wykorzystać do promocji mieszkania, podkreślając jego dobrą lokalizację. Dobrze też poinformować o przystankach komunikacji miejskiej znajdujących się w pobliżu. 

Należy pamiętać również, żeby do ogłoszenia koniecznie dołączyć rzut architektoniczny mieszkania. W przypadku nieruchomości z rynku wtórnego nadal nie jest to standard, mimo że jest to ważne dla potencjalnych klientów. Dzięki rzutowi kupujący może ocenić, czy odpowiada mu układ lokalu oraz wielkość poszczególnych pomieszczeń. 

Nie można zapomnieć również o umieszczeniu danych kontaktowych. Warto w treści ogłoszenia podać m.in. numer telefonu i adres e-mail. Niektóre portale wymagają bowiem od przeglądających ogłoszenia zarejestrowania się, jeżeli chcą otrzymać dane kontaktowe od nadawcy oferty. 

Spacer 3D

W niektórych sytuacjach warto też pomyśleć o dodatkowych metodach prezentacji nieruchomości. Do zdjęć, opisu i rzutu można np. dołączyć możliwość wirtualnego spaceru po mieszkaniu. Spacer 3D zachęca wiele osób do zobaczenia lokalu mieszkalnego na żywo. 

Video z mieszkania

Innym ciekawym sposobem na dodatkowe zaprezentowanie nieruchomości może być video z lokalu. Portale ogłoszeniowe zazwyczaj umożliwiają dodanie linku do YouTube czy innej platformy z treściami video. 

Takie rozwiązanie ma kilka zalet. Po pierwsze - jest to rozwiązanie wciąż rzadko stosowane przez sprzedających, co z kolei sprawia, że może ono dodatkowo zainteresować odbiorcę. Po drugie - w filmiku można umieścić dodatkowe informacje, których nie ma w ogłoszeniu. Wreszcie po trzecie - video umożliwia pokazanie różnych części mieszkania z innej perspektywy. 

Jeśli właściciel sprzedawanego mieszkania dobrze czuje się przed kamerą, może nagrać filmik samodzielnie. W wielu wypadkach lepiej zwrócić się jednak o pomoc do profesjonalisty, który najpierw ułoży interesujący scenariusz, a następnie zrealizuje samo video. Warto też pamiętać, że oprócz scenariusza i materiału filmowego ważny jest również odpowiedni montaż. 

Jak promować mieszkanie? Płatna reklama na portalach nieruchomości

Samo dodanie ogłoszenia na portale oraz media społecznościowe może okazać się niewystarczające, aby skutecznie promować mieszkanie. Zdarza się, że ogłoszenie dociera tylko do niewielkiej grupy odbiorców. W takiej sytuacji warto zadbać o zwiększenie zasięgu oferty. Dobrym sposobem może być skorzystanie z płatnych promocji, które oferują portale ogłoszeniowe. 

Płatna promocja reklama - sposób na zwiększenie zasięgu

Praktycznie każdy serwis umożliwia wykupienie mniej lub bardziej zaawansowanej reklamy. Wszystkie mają na celu przyciągnięcie większej liczby odbiorców. Z kolei im więcej osób zobaczy ofertę sprzedaży mieszkania i zapozna się z nią, tym większa szansa na to, że wśród tego grona znajdzie się osoba, która będzie chciała kupić prezentowany lokal. 

Większość płatnych reklam na portalach nieruchomości działa podobnie. Dzięki wykupieniu odpowiedniej opcji ogłoszenia mogą być np. umieszczane na szczytach lub pierwszych stronach list w danej okolicy. Często płatna reklama sprawia, że oferta jest też w dodatkowy sposób wyróżniona wizualnie (np. poprzez umieszczenie na niej kolorowych znaczników itd.). Jeśli zatem jest to możliwe - warto zdecydować się na płatną promocję ogłoszenia, co realnie zwiększy zasięg oferty.

Promocja ogłoszenia: jednodniowa lub kilkudniowa

To, ile kosztuje płatna promocja ogłoszenia, zależy zarówno od portalu oferującego ta możliwość, jak i od tego, jak długo dana oferta ma być reklamowana. Najtańsze są tzw. jednodniowe podbicia - czyli umieszczenie ogłoszenia na szczycie list przez krótki czas. Im dłużej promowana ma być oferta, tym więcej zapłaci osoba inwestująca w reklamę. Najdroższe są podbicia na stały okres - np. na 7 dni. 

SonarHome korzysta z wielu pakietów promocji na portalach ogłoszeniowych jeśli chodzi o mieszkania, które samodzielnie sprzedaje. Firma korzysta też z dodatkowych możliwości prezentacji wspomnianych wyżej - takich jak np. spacer 3D, dzięki któremu klient może ocenić, czy interesuje go spotkanie w sprawie kupna lokalu. Przy odpowiednim przygotowaniu mieszkania i home-stagingu szansa na pozytywny odbiór oferty i zwiększenie zainteresowania klientów wzrasta. 

Zalety płatnej reklamy ogłoszenia

Wady płatnej reklamy ogłoszenia

    Możliwość znaczącego zwiększenia zasięguDotarcie do nowych grup odbiorcówZwiększenie zainteresowania mieszkaniemPrzy odpowiedniej promocji - pewność znalezienia kupca
    Dodatkowe koszty

Zalety samodzielnej reklamy ogłoszenia (bez dodatkowej promocji)

Wady samodzielnej reklamy ogłoszenia

    Brak dodatkowych kosztówWiększe zaangażowanie sprzedającego może przełożyć się na ciekawsze pomysły promowania nieruchomości
    Mniejszy zasięgPoświęcenie mnóstwa czasu na wypromowanie ofertyNiepewne oferty

Reklama oferty sprzedaży mieszkania - podsumowanie

Skuteczna promocja mieszkania zależy od kilku czynników. Warto pamiętać, że dopiero przy uwzględnieniu wszystkich możliwe będzie dotarcie do jak największej grupy odbiorców i znalezienie ostatecznego nabywcy. Konieczne jest zatem zarówno odpowiednie przygotowanie lokalu do sprzedaży jak i dobrze skonstruowana oferta. Ogłoszenie powinno mieć zawierające zdjęcia wysokiej jakości, opis, rzut mieszkania, a najlepiej również - spacer 3D, a nawet filmik video. Dodatkowo potężnym narzędziem jest płatna reklama oferty - dzięki której można znacząco poszerzyć zasięg. 

Należy też pamiętać, że promocja mieszkania to również umiejętność prezentowania go na żywo. Z tego względu warto odpowiednio się do tego przygotować. Można w tym celu skorzystać z pomocy doradcy nieruchomości, który wysłucha prezentacji sprzedającego, oceni ją i podpowie, nad czym warto popracować.

Polecamy również: Mieszkania na sprzedaż Warszawa

Social Media Manager
O mnie

Ukończyłam dziennikarstwo i medioznawstwo na Uniwersytecie Warszawskim (specjalizacja: analityka mediów). Przez ostatnie pięć lat zdobywałam doświadczenie w redakcjach oraz agencjach marketingowych i PR-owych (obsługując głównie firmy z branży nieruchomości). W SonarHome odpowiadam za media społecznościowe, copywriting i tworzenie materiałów wideo. Moimi atutami są kreatywność i ambicja.

Czytaj również